December 19, 2008

~Gunakan kanak-kanak~


Semalam dalam mana2 berita ada mengeluarkan rakaman dimana 'JERIT' ada menghantar memorandum ke Parlimen..tapi tu bukanlah penyebab aji nak menaip dalam blog ni..

Yang lebih aji nak tekankan ialah penggunaan kanak-kanak dalam mane2 perhimunan tidak kira la cara baik ataupun tidak. Sebagai seorang pendidik aji tergerak untuk menyatakan betapa 'dukacita' nya hati ini apabila kanak-kanak yang masih bersekolah digunakan oleh golongan dewasa atas dasar kepentingan tidak kira individu atau pun sebagainya.

Seperti yg dinyatakan oleh salah seorang YB dalam parlimen.."Cuba terangkan macam mana nak hantar memorandum kepada PM?"...come on la YB,aji bukan nak sebelah mana2 pihak,tapi sebagai orang yang berpengaruh @ terpelajar @ lebih baik cakap dah jadi YB pun...kenapa soalan mcm ni boleh terkeluar drpd seseorang yg bergelar YB,takkan sampai nak guna kanak-kanak..

Kanak-kanak yang digunakan juga diberi alasan bahawa mereka berhak menyatakan hasrat kehidupan mereka. Namun persoalannya, wajarkah mereka digunakan? Pendidik-pendidik masa kini semakin tercabar untuk mengharungi zaman..kalu anak-anak didik dah digunakan sebegini, apa pulak akan datang????

Kanak-kanak kini akan mula berfikir jika mereka boleh buat sesuatu kepada kerajaan, apa pula besok2 mereka boleh buat pada guru???erm..................................................

2 comments:

Anonymous said...

very good point ajii!

macam issue english for sceince and maths ler...yg org tua tak abis2 bertelgah..tapi yg beljar nye budak2 jugak....politics je!

Sir Aji said...

yes bro..aji tak suka la bile budak pun dilibatkan dlm politik,kesian diorang..

tang PPSMI aji no komen,takkan sudah punye...result yg diberitahu pun ade kepincangan sebenarnya...mereka yg terlibat pasti tahu...n...diorang la bertanggungjawab segalanya...