March 07, 2009

~Salah Cikgu ke?~

"SALAH CIKGU KE????"



Itulah pertanyaan yang Aji nak kemukakan jika perkara-perkara melibatkan disiplin murid-murid masa kini semakin meresahkan...jika hendak dibandingkan zaman memang berubah sangat.dulu mcm-mcm benda takda,tapi mase kini 'dunia d hujung jari je'..

Pada pandangan peribadi Aji la, sebagai bekas seorang murid dan kini bergelar 'guru'..masalah disiplin semuanya adalah pada diri seseorang tu sendiri, tetapi tetap boleh dikaitkan dengan anasir sampingan seperti pengaruh rakan sebaya dan juga masalah peribadi serta tidak boleh dilupakan masalah keluarga..

Dari segala media baik elektronik atau pun cetak, kini lebih kepada gejala sosial yg melibatkan kalangan pelajar sekolah menengah..disiplin tetap dikaitkan dengan sekolah, guru dipersalahkan kerana tidak mengawal murid...adakah semuanya berkaitan?ye....tetapi adakah cikgu dibayar untuk mengawal murid-murid sepanjang 24 jam sehingga tidak perlu melakukan aktiviti lain?adakah guru dibayar gaji lebih untuk memastikan mereka mengikut peraturan sepanjang masa? fikir-fikirkan lah ye...

Yang nak kita tengok adalah tanggungjawab bersama antara guru dan ibu bapa untuk memastikan murid-murid atau pelajar-pelajar ini dapat mengubah diri mereka sendiri...pandai menilai mane yg baik ataupun buruk. Disamping itu juga mereka (pelajar-plajar) perlu ada kesedaran diri sendiri untuk menjadi yg terpelajar. Jangan hanya pandai menunding jari kepada sesiapa atas kesalahan diri sendiri.



Bersama-samalah kita berdoa agar pelajar2 ini berfikir sebelum melakukan ape2 tindakan yg boleh menyebabkan kejadian yg tidak diingini berlaku.

2 comments:

Nur Mazida Mazlan said...

kekadang tu mak bapak ni terlampau percayakan anak sgt.... yg jadi mangsa kita yg cikgu cikgi ni la... tensen wooo.... sekarang ni x kir ala, sek bandar ke luar bandar ke, sama je masalahnye....

Sir Aji said...

MAzz ~ betul..betul...betul..(skrip upin & ipin)
aku pun banyak terfikir mcm mane masa akan datang.....?